Kopen

Het kopen van een bedrijf is een belangrijke stap. Bijvoorbeeld omdat je wilt  groeien of innoveren.

Een bedrijf overnemen biedt veel kansen. Of je nu marktaandeel wilt vergroten, nieuwe markten wilt veroveren, of wilt investeren in bewezen succes. Altijd zul je goed moeten nadenken want het gaat om grote bedragen en kent spelregels waar veel ondernemers nog niet eerder mee te maken hebben gehad.

Dus hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt?

B-i-B partners begeleiden je bij iedere stap in het koopproces. We zorgen ervoor dat je strategische doelen centraal staan en dat de overname soepel verloopt, met oog voor kansen én risico’s. Daarnaast kijken we ook altijd naar de integratie na de koop. Want dat wordt vaak vergeten, maar bepaald wel of je uiteindelijk op een succesvolle overname terugkijkt!

Onze aanpak bij het kopen van een onderneming is als volgt:

We vertellen hier meer over door het proces in vier delen onder te verdelen.

Aanleiding om tot kopen 

Een bedrijf kopen doen wij samen met jou als team. Binnen een team moet je elkaar kennen, snappen en kunnen vertrouwen. Daarom in eerste instantie de focus op de aanleiding om tot kopen te willen overgaan. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen als ondernemer en als onderneming? Wat zijn de doelen, zijn ze realiseerbaar, of is er een betere en makkelijker weg? En niet onbelangrijk hoe gaan we de markt op? Ook maken we afspraken over mandaat en rolverdeling.

Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat  er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.

De Selectiefase

In de eerste gesprekken zijn er vaak nog andere geïnteresseerden. Verkoper zal graag een gevoel willen krijgen wie serieuze kandidaten zijn. Zien we het zitten dan willen wij graag exclusiviteit. Als enige met verkoper door onderhandelen totdat er wel of geen succesvolle deal ligt. Praktisch betekent het dat er termsheet met een non binding offer wordt neergelegd. Je geeft globaal aan wat je mogelijk zou willen betalen onder welke voorwaarden.

Inmiddels heb je dan een redelijk gedetailleerd beeld van de over te nemen onderneming en de wensen en eisen die verkoper aan de transactie stelt. Datzelfde geldt voor jou. Je hebt een goed beeld van het bedrijf, de prijs die je wilt betalen, mogelijkheden hoe de transactie te financieren en voorwaarden die jij belangrijk vindt.

Van Voorlopig naar Definitief

Met de LoI op zak wordt er naar een principeakkoord toegewerkt. Dat akkoord bevat alle belangrijke elementen die de basis zullen vormen voor de koopovereenkomst. Maar daarmee zijn we  er niet. Vaak wordt een deel van de koopprijs bij derden zoals de bank gefinancierd. Dat moet natuurlijk wel geregeld worden omdat je anders bij de notaris met lege handen staat. Daarnaast wil je graag zeker weten wat je koopt.

Klopt het allemaal wat verkoper zegt? Dat wordt tijdens de due dilligence onderzocht. Het boekenonderzoek.

De Laatste Stappen

De laatste stappen en het nieuwe begin. De champagne kan koud worden gezet want een datum is bij de notaris geprikt om de deal te laten passeren.

Tijd om de opgebouwde spanning op weg naar het akkoord weer weg te laten lopen. Belangrijk want wanneer het om koopprijs gaat komt de relatie tussen koper en verkoper onder druk te staan. Dat is goed om tot de beste prijs te komen, maar niet goed wanneer je tijdens de overdracht nog intensief met elkaar moet samenwerken.

Daarnaast vraagt het veel energie het bedrijf echt te leren kennen, om er uit te halen wat er in zit. Het realiseren van je verwachtingen wat de reden was waarom je het bedrijf wilde kopen. Dat vraagt aandacht en voorbereiding waar je nu de laatste puntjes op de i kunt gaan zetten.

Verkoopklaar maken, de praktijk 

Geen dag is gelijk voor een ondernemer. Bij de start van de dag heb je een lijst met dingen die je wilt aanpakken. De praktijk is voor veel DGA’s dat aan het einde van de dag de lijst niet verdwenen is.

Geen ondernemer is Leonardi da Vinci, we zijn geen alleskunners meer. De wereld is te complex. Dat heeft consequenties want het betekent dat je niet alles zelf het beste kunt doen. Wat niet je talent of hobby is kun je beter overlaten aan anderen. Maar loslaten is niet eenvoudig.

Het gevolg is dat bijna iedere onderneming in de bedrijfsvoering verbeterpunten kent. Verbeterpunten die de verkoopprijs drukken. Daar energie in stoppen levert euro’s op. Dat is altijd prettig, maar essentieel wanneer  de verkoop van je bedrijf je pensioen is.

Punt alleen is dat je die verbeterpunten vaak al eerder, zonder succes,  door jou als DGA zijn opgepakt. Immers dan waren ze wel verdwenen. Je moet het dus anders doen wil je niet in een herhaling van zetten terecht komen.

Dat doen we door het samen te doen. Wat maakt dan het verschil?

Brute kracht, koppigheid en het anders doen. Want samen is meer dan alleen. Vastpakken en niet meer loslaten want doorzettingsvermogen werkt dat weet je als geen ander. En waar mogelijk, pakken we het anders aan. Doordat we op ontzettend veel verschillende plakken gezeten hebben, hebben we jouw problemen opgelost bij een ander gezien. Dan geldt beter goed gejat dan slecht bedacht!

De ambitie waarmee we dit doen is verschillend. Is er sprake van flink achterstallig onderhoud en heb je de tijd dan wordt de ToDo-lijst groter dan dat we maar een paar maanden de tijd hebben.

Verbeteringen hebben tijd nodig om in de getallen naar voren te komen. Wanneer die tijd ontbreekt dan is dat wat ons betreft geen argument om er niets mee te doen. Want ook al is het vandaag niet zichtbaar dan komt het in de prognose, toekomstige winst, wel naar voren. Dat brengt een hogere prijs in de waardering van het bedrijf. Houdt er wel rekening mee dat een koper dat meestal niet voor 100% aan jou wil betalen. Het dan gebruikte argument is dat nog niet gerealiseerde financiële resultaten “toekomstmuziek” zijn. En dat is natuurlijk zo. Toch is het zo dat je er altijd een gedeelte van meepakt in een hogere prijs. Zeker wanneer je er een overtuigend verhaal bij hebt. En laten wij daar nu juist goed in zijn.

Mooie woorden, maar maken we dat waar? Wij denken van wel. Alleen het om jou dus als je nieuwsgierig bent pak dan de telefoon, 030 – 254 16 14, of stuur een mail. We gaan dan graag het gesprek met je aan en dan merken we snel genoeg of er een basis van vertrouwen is om er samen een succes van te maken.

Kopen

Het kopen van een bedrijf is een belangrijke stap. Bijvoorbeeld omdat je wilt  groeien of innoveren.

Een bedrijf overnemen biedt veel kansen. Of je nu marktaandeel wilt vergroten, nieuwe markten wilt veroveren, of wilt investeren in bewezen succes. Altijd zul je goed moeten nadenken want het gaat om grote bedragen en kent spelregels waar veel ondernemers nog niet eerder mee te maken hebben gehad.

Dus hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt?

B-i-B partners begeleiden je bij iedere stap in het koopproces. We zorgen ervoor dat je strategische doelen centraal staan en dat de overname soepel verloopt, met oog voor kansen én risico’s. Daarnaast kijken we ook altijd naar de integratie na de koop. Want dat wordt vaak vergeten, maar bepaald wel of je uiteindelijk op een succesvolle overname terugkijkt!

Onze aanpak bij het kopen van een onderneming is als volgt:

We vertellen hier meer over door het proces in vier delen onder te verdelen.

Aanleiding om tot kopen 

Een bedrijf kopen doen wij samen met jou als team. Binnen een team moet je elkaar kennen, snappen en kunnen vertrouwen. Daarom in eerste instantie de focus op de aanleiding om tot kopen te willen overgaan. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen als ondernemer en als onderneming? Wat zijn de doelen, zijn ze realiseerbaar, of is er een betere en makkelijker weg? En niet onbelangrijk hoe gaan we de markt op? Ook maken we afspraken over mandaat en rolverdeling.

Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat  er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.

De Selectiefase

In de eerste gesprekken zijn er vaak nog andere geïnteresseerden. Verkoper zal graag een gevoel willen krijgen wie serieuze kandidaten zijn. Zien we het zitten dan willen wij graag exclusiviteit. Als enige met verkoper door onderhandelen totdat er wel of geen succesvolle deal ligt. Praktisch betekent het dat er termsheet met een non binding offer wordt neergelegd. Je geeft globaal aan wat je mogelijk zou willen betalen onder welke voorwaarden.

Inmiddels heb je dan een redelijk gedetailleerd beeld van de over te nemen onderneming en de wensen en eisen die verkoper aan de transactie stelt. Datzelfde geldt voor jou. Je hebt een goed beeld van het bedrijf, de prijs die je wilt betalen, mogelijkheden hoe de transactie te financieren en voorwaarden die jij belangrijk vindt.

Van Voorlopig naar Definitief

Met de LoI op zak wordt er naar een principeakkoord toegewerkt. Dat akkoord bevat alle belangrijke elementen die de basis zullen vormen voor de koopovereenkomst. Maar daarmee zijn we  er niet. Vaak wordt een deel van de koopprijs bij derden zoals de bank gefinancierd. Dat moet natuurlijk wel geregeld worden omdat je anders bij de notaris met lege handen staat. Daarnaast wil je graag zeker weten wat je koopt.

Klopt het allemaal wat verkoper zegt? Dat wordt tijdens de due dilligence onderzocht. Het boekenonderzoek.

De Laatste Stappen

De laatste stappen en het nieuwe begin. De champagne kan koud worden gezet want een datum is bij de notaris geprikt om de deal te laten passeren.

Tijd om de opgebouwde spanning op weg naar het akkoord weer weg te laten lopen. Belangrijk want wanneer het om koopprijs gaat komt de relatie tussen koper en verkoper onder druk te staan. Dat is goed om tot de beste prijs te komen, maar niet goed wanneer je tijdens de overdracht nog intensief met elkaar moet samenwerken.

Daarnaast vraagt het veel energie het bedrijf echt te leren kennen, om er uit te halen wat er in zit. Het realiseren van je verwachtingen wat de reden was waarom je het bedrijf wilde kopen. Dat vraagt aandacht en voorbereiding waar je nu de laatste puntjes op de i kunt gaan zetten.