Home / Verkoopklaar maken

Verkoopklaar maken

Wil je jouw bedrijf verkopen dan is dat zelden echt klaar voor verkoop. In de tijd dat het jouw, of jullie, bedrijf is, heb je altijd op je eigen wijze de bedrijfsvoering gedaan.

Vanuit het perspectief van anderen is dat niet altijd optimaal. Dat beïnvloedt hoeveel een koper wil betalen. Zij willen alleen betalen voor wat ze krijgen, niet voor wat ze zelf willen gaan “verbeteren”.

Daarnaast kijken ze altijd naar risico’s. Wat voor jou normaal is, is in de ogen van een koper mogelijk risicovol. En hoe meer risico’s een koper ziet, je raadt het al, hoe minder hij wil betalen.

Met andere woorden. Als je de tijd hebt dan is het de moeite waard om in ieder geval een aantal quick wins in de onderneming door te voeren.
Want iedere euro extra winst krijg je vaak 4 tot 8 keer terug in de opbrengst. Datzelfde geldt voor het terugbrengen van risico’s. Denk bijvoorbeeld aan mogelijke toekomstige claims, fiscale problemen, intellectueel eigendom, klant en leverancier contracten. Hoe beter geregeld des te beter de prijs.
En dan een niet onderschatten “cadeautje”.

Cadeautje? Ja bij veel ondernemingen en hun DGA’s sluipen er dingen in die ten koste van winst en plezier in ondernemerschap gaan. Uitspraken als “we doen dit nu eenmaal zo”, “dat kan niet”, of “daar heb ik geen zin in” horen we best vaak.

Begrijpelijk, maar vaak zit een verbetering, oplossing, in een klein hoekje. Die zaken oplossen of verbeteren maakt het ondernemen veel leuker. En dat is veel waard.

Want in de dingen die opgelost worden zitten voor jou als ondernemer vaak forse irritaties. Dan is het toch een heerlijk idee om daarvan af te komen, meer winst te maken en ook nog een betere prijs voor je bedrijf te krijgen?

 

Verkoopklaar maken, de praktijk

Geen dag is gelijk voor een ondernemer. Bij de start van de dag heb je een lijst met dingen die je wilt aanpakken. Aan het einde van de dag is de lijst met punten die je wilt aanpakken nog net zo lang. Dat is de praktijk voor veel DGA’s.

Geen ondernemer is Leonardi da Vinci, we zijn geen alleskunners meer. De wereld is te complex. Dat betekent dat je niet alles zelf het beste kunt doen. Wat niet je talent is kun je beter overlaten aan anderen. Maar loslaten is niet eenvoudig.

Het gevolg is dat bijna iedere onderneming in de bedrijfsvoering verbeterpunten kent. Verbeterpunten die de verkoopprijs drukken. Daar energie in stoppen levert euro’s op. Dat is altijd prettig, maar extra belangrijk wanneer de verkoop van je bedrijf je pensioen is.

Punt alleen is dat je die verbeterpunten vaak al eerder, zonder succes, door jou als DGA zijn opgepakt. Immers dan waren ze wel verdwenen. Je moet het dus anders doen wil je niet in een herhaling van zetten terecht komen.

Dat doen we door het samen te doen. Wat maakt dan het verschil?

Brute kracht, koppigheid en creativiteit. Dat doen we samen want dat is meer dan alleen. Vastpakken en niet meer loslaten omdat doorzettingsvermogen werkt, dat weet je als geen ander. En waar mogelijk, pakken we het anders aan. Doordat we bij ontzettend veel verschillende bedrijven betrokken zijn geweest, hebben we jouw problemen opgelost bij een ander gezien. Dan geldt beter goed gejat dan slecht bedacht!

De ambitie waarmee we dit doen is verschillend. Is er sprake van flink achterstallig onderhoud en heb je de tijd dan wordt de ToDo-lijst groter dan dat we maar een paar maanden de tijd hebben.

Verbeteringen hebben tijd nodig om in de getallen naar voren te komen. Wanneer die tijd ontbreekt dan is dat wat ons betreft geen argument om er niets mee te doen. Want ook al is het vandaag niet zichtbaar, dan komt het in de prognose, toekomstige winst, wel naar voren. Dat brengt een hogere prijs in de waardering van het bedrijf. Houdt er wel rekening mee dat een koper dat meestal niet voor 100% aan jou wil betalen. Het argument is dat nog niet gerealiseerde financiële resultaten “toekomstmuziek” zijn, geen 100% zekerheid. En dat is natuurlijk zo. Toch is het zo dat je er altijd een gedeelte van meepakt in een hogere prijs. Zeker wanneer je er een overtuigend verhaal bij hebt. En laten wij daar nu juist goed in zijn.

Mooie woorden, maar maken we dat waar? Wij denken van wel. Alleen het gaat om jou. Dus als je nieuwsgierig bent geworden, pak dan de telefoon, 030 – 254 16 14, of stuur een mail. We gaan dan het gesprek met je aan en dan merken we snel genoeg of er een basis van vertrouwen is om er samen een succes van te maken.