Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties, maar ook

een rol spelen. Of je nu overweegt

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een grote impact op uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig! Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.

Verkopersperspectief

Als verkoper zit je in de prettige situatie dat alle informatie die er is over je bedrijf beschikbaar is. Cijfers uit het verleden heb je zelf gemaakt en het waarom er achter is je bekend. Een toekomstverwachting opstellen is door je kennis en ervaring met het bedrijf geen probleem. De vraag alleen is hoe optimistisch moet je zijn? Wat is reëel rekening houdend met je ervaringen uit het verleden. Wat is je beleid met betrekking tot bijvoorbeeld

Waarom al die aandacht voor dit soort zaken? 

Bij BiB gebruiken we de waardering bij verkoop om met jou als verkoper tot een vraagprijs te komen die liefst zo hoog mogelijk is, maar wel zodanig reëel dat we met elkaar verwachten dat die ook realiseerbaar is.

Als input gebruiken we verschillende scenario’s:

Voordeel van het opstellen van een bedrijfswaardering is dat:

Kopersperspectief 

Als koper wil je de juiste prijs betalen. Minder mag altijd, maar in ieder geval niet teveel. Een waardering helpt je om daar keuzes over te maken. Te bepalen wat het je waard is de onderneming te kopen.

Tijdens het koopproces zul je de informatie die je daar nodig voor hebt ontvangen, of vraag je daarnaar. Je gaat daarmee je eigen scenario’s opstellen en de cijfers die je gehad hebt toetsen op realiteit. Want klopt het verhaal van verkoper wel?

Samen met de terugverdientijd die jij reëel vindt komen we dan tot een maximale kooprijs die je wilt betalen. Die wordt uiteraard niet op tafel gelegd. Daarnaast zul je in veel gevallen je waardering gebruiken bij je financieringsaanvraag. Want een financier wil weten wat je wanneer gaat terugbetalen.

Het opstellen van een waardering helpt je bij prijsonderhandelingen, de onderneming beter te leren kennen en biedt een basis te gebruiken bij het verkrijgen van een financiering.

Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties van belang zijn, maar ook zaken als:

  • Toekomstperspectieven
  • Marktomstandigheden
  • Strategische kansen

Dan is er de context waarom je wilt waarderen. Denk daarbij aan:

  • Wil je kopen of verkopen?
  • Is de mogelijke opvolger wel of geen familie?
  • Is er sprake van een conflict?
  • Of wil je kijken hoe het bedrijf het doet ten opzichte van anderen, benchmarken?

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een flinke impact op de uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig!

Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.

Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties, maar ook

een rol spelen. Of je nu overweegt

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een grote impact op uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig! Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.

Verkopersperspectief

Als verkoper zit je in de prettige situatie dat alle informatie die er is over je bedrijf beschikbaar is. Cijfers uit het verleden heb je zelf gemaakt en het waarom er achter is je bekend. Een toekomstverwachting opstellen is door je kennis en ervaring met het bedrijf geen probleem. De vraag alleen is hoe optimistisch moet je zijn? Wat is reëel rekening houdend met je ervaringen uit het verleden. Wat is je beleid met betrekking tot bijvoorbeeld

Waarom al die aandacht voor dit soort zaken? 

Bij BiB gebruiken we de waardering bij verkoop om met jou als verkoper tot een vraagprijs te komen die liefst zo hoog mogelijk is, maar wel zodanig reëel dat we met elkaar verwachten dat die ook realiseerbaar is.

Als input gebruiken we verschillende scenario’s:

Voordeel van het opstellen van een bedrijfswaardering is dat:

Kopersperspectief 

Als koper wil je de juiste prijs betalen. Minder mag altijd, maar in ieder geval niet teveel. Een waardering helpt je om daar keuzes over te maken. Te bepalen wat het je waard is de onderneming te kopen.

Tijdens het koopproces zul je de informatie die je daar nodig voor hebt ontvangen, of vraag je daarnaar. Je gaat daarmee je eigen scenario’s opstellen en de cijfers die je gehad hebt toetsen op realiteit. Want klopt het verhaal van verkoper wel?

Samen met de terugverdientijd die jij reëel vindt komen we dan tot een maximale kooprijs die je wilt betalen. Die wordt uiteraard niet op tafel gelegd. Daarnaast zul je in veel gevallen je waardering gebruiken bij je financieringsaanvraag. Want een financier wil weten wat je wanneer gaat terugbetalen.

Het opstellen van een waardering helpt je bij prijsonderhandelingen, de onderneming beter te leren kennen en biedt een basis te gebruiken bij het verkrijgen van een financiering.