- Analyse
- Kopersperspectief
- Verkopersperspectief
- Waarderen
- Matching
- Financieren
- Due Dilligence
Analyse
Bij veel bureaus wordt een aanbod gemaakt en gaan ze aan de slag. Tijdens de uitvoering van een opdracht komen daar vaak verrassingen bij naar voren. Verrassingen die maken dat er opnieuw begonnen moet worden en/of extra kosten moeten worden gemaakt.
- Binnen Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) vinden we dat niet prettig. Het brengt irritaties over en weer en staat een goede uitkomst in de weg. Daarom werken wij volgens "eerst denken dan doen".
- Eerst staan we met elkaar goed stil bij uw vraag. Wat is die precies of ligt daar een andere vraag, probleem onder wat bepalend is? Is er voldoende draagkracht voor (ver)koop, overdracht binnen de familie? Wat zijn belangrijke wensen, randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? En niet onbelangrijk, we brengen je onderneming in kaart. Want hoe staat die ervoor? Moeten we eerst aan de slag met quick wins in de bedrijfsvoering?
- Vragen die we samen met jou beantwoorden in een samenvattende schriftelijke rapportage. De basis waarop we een goed plan van aanpak (PvA) opstellen. Wanneer je dat ziet zitten gaan we daarmee aan de slag.
- Om dit beestje een naam te geven noemen we het de Opdrachtanalyse. We voeren die uit tegen een vooraf bepaalde prijs. Het resultaat is een schriftelijke rapportage en een PvA. Onderdelen uit het rapport gebruiken we later bij zaken als een informatiememorandum, bedrijfswaardering, financiering, etc. Daarnaast hebben we elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat vinden we belangrijk want vertrouwen in elkaar is het fundament onder een goede samenwerking. En mocht dat er onvoldoende zijn - gebeurt gelukkig zelden - dan kan een ander verder op basis van de rapportage en PvA.
Kopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Als verkoper zit je in de prettige situatie dat alle informatie over je bedrijf beschikbaar is. Cijfers uit het verleden heb je zelf gemaakt en het waarom er achter is je bekend. Een toekomstverwachting opstellen is door je kennis en ervaring met het bedrijf geen probleem. De vraag alleen is hoe optimistisch moet je zijn? Wat is reëel rekening houdend met je ervaringen uit het verleden. Wat is je beleid met betrekking tot bijvoorbeeld:
- Waardering van je voorraad
- Onderhanden werk
- Claims
- Onderhoud
- Investeringen in huisvesting of productiemiddelen
Waarom al die aandacht voor dit soort zaken?
Bij BiB gebruiken we de waardering bij verkoop om met jou als verkoper tot een vraagprijs te komen die liefst zo hoog mogelijk is, maar wel zodanig reëel dat we met elkaar verwachten dat die ook realiseerbaar is.
Als input gebruiken we verschillende scenario’s met de volgende stappen:
Ieder scenario heeft een eigen verhaal. Hoe beter het verhaal hoe groter:
- de kans dat een koper hierin meegaat en bereid is de gewenste prijs te betalen.
- de kans dat een koper hierin mee gaat en bereidt is de gewenste prijs te betalen.
Uiteindelijk kiezen we voor het scenario, met bijbehorende getallen, waar we zelf het meeste in geloven.
Dat scenario gebruiken we ook in het informatiememorandum waar we later de markt mee opgaan.
Voordeel van het opstellen van een bedrijfswaardering is dat je kritisch op verschillende manieren naar je bedrijf kijkt. Hiermee oefen je in feite op gesprekken die je later met geïnteresseerde kopers gaat hebben. Zij zullen namelijk nadenken over argumenten om minder te hoeven betalen. Daarnaast zoeken mogelijke kopers naar risico’s waar ze niet op zitten te wachten. Ze kopen graag, maar leggen de risico’s graag bij een ander. Niemand wil een kat in de zak kopen.
Risico inschatting is daarom een belangrijk onderdeel bij een waardering die jou helpt om daar op te anticiperen. Bijkomend voordeel is dat je er iets mee kunt doen. Daarom waarderen wij altijd als onderdeel van het verkoopklaar maken van een bedrijf.
Het fijne van het opstellen van een waardering als onderdeel van het verkoopproces is dat je systematisch door je eigen bedrijf gaat. Risico’s, fiscaliteit, kosten, klanten, leveranciers, marktverwachtingen, omzet en winst. Alles komt voorbij.
Daarom gebruiken we waarderingen graag in het verkoopproces. Het is een krachtig instrument in het verkoopproces dat op verschillende momenten met verschillende doelen kan worden ingezet. Nooit als doel op zich, maar altijd vanuit een context en een doel. Daarmee verschillen we van de meer “wetenschappelijke” waardeerders. Die zien het waarderen meer als een exacte wetenschap met maar een juiste uitkomst. Bij het waarderen in het kader van verkoop kijken we daar met meer creativiteit naar. Want waarde is voor koper en verkoper altijd verschillend. Daarom richten wij ons in onze waarderingen op het realiseren van de door jou gewenste prijs. Als we die bereiken heb je als (ver)koper een deal. En daar was de waardering om begonnen.
Hoe we dat bij jou en je bedrijf zouden kunnen aanpakken bespreken we graag in een vrijblijvend gesprek.
Analyse
Bij veel bureaus wordt een aanbod gemaakt en gaan ze aan de slag. Tijdens de uitvoering van een opdracht komen daar vaak verrassingen bij naar voren. Verrassingen die maken dat er opnieuw begonnen moet worden en/of extra kosten moeten worden gemaakt.
- Binnen Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) vinden we dat niet prettig. Het brengt irritaties over en weer en staat een goede uitkomst in de weg. Daarom werken wij volgens "eerst denken dan doen".
- Eerst staan we met elkaar goed stil bij uw vraag. Wat is die precies of ligt daar een andere vraag, probleem onder wat bepalend is? Is er voldoende draagkracht voor (ver)koop, overdracht binnen de familie? Wat zijn belangrijke wensen, randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? En niet onbelangrijk, we brengen je onderneming in kaart. Want hoe staat die ervoor? Moeten we eerst aan de slag met quick wins in de bedrijfsvoering?
- Vragen die we samen met jou beantwoorden in een samenvattende schriftelijke rapportage. De basis waarop we een goed plan van aanpak (PvA) opstellen. Wanneer je dat ziet zitten gaan we daarmee aan de slag.
- Om dit beestje een naam te geven noemen we het de Opdrachtanalyse. We voeren die uit tegen een vooraf bepaalde prijs. Het resultaat is een schriftelijke rapportage en een PvA. Onderdelen uit het rapport gebruiken we later bij zaken als een informatiememorandum, bedrijfswaardering, financiering, etc. Daarnaast hebben we elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat vinden we belangrijk want vertrouwen in elkaar is het fundament onder een goede samenwerking. En mocht dat er onvoldoende zijn - gebeurt gelukkig zelden - dan kan een ander verder op basis van de rapportage en PvA.
Kopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non