- Analyse
- Kopersperspectief
- Verkopersperspectief
- Waarderen
- Matching
- Financieren
- Due Dilligence
Analyse
Bij veel bureaus wordt een aanbod gemaakt en gaan ze aan de slag. Tijdens de uitvoering van een opdracht komen daar vaak verrassingen bij naar voren. Verrassingen die maken dat er opnieuw begonnen moet worden en/of extra kosten moeten worden gemaakt.
- Binnen Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) vinden we dat niet prettig. Het brengt irritaties over en weer en staat een goede uitkomst in de weg. Daarom werken wij volgens "eerst denken dan doen".
- Eerst staan we met elkaar goed stil bij uw vraag. Wat is die precies of ligt daar een andere vraag, probleem onder wat bepalend is? Is er voldoende draagkracht voor (ver)koop, overdracht binnen de familie? Wat zijn belangrijke wensen, randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? En niet onbelangrijk, we brengen je onderneming in kaart. Want hoe staat die ervoor? Moeten we eerst aan de slag met quick wins in de bedrijfsvoering?
- Vragen die we samen met jou beantwoorden in een samenvattende schriftelijke rapportage. De basis waarop we een goed plan van aanpak (PvA) opstellen. Wanneer je dat ziet zitten gaan we daarmee aan de slag.
- Om dit beestje een naam te geven noemen we het de Opdrachtanalyse. We voeren die uit tegen een vooraf bepaalde prijs. Het resultaat is een schriftelijke rapportage en een PvA. Onderdelen uit het rapport gebruiken we later bij zaken als een informatiememorandum, bedrijfswaardering, financiering, etc. Daarnaast hebben we elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat vinden we belangrijk want vertrouwen in elkaar is het fundament onder een goede samenwerking. En mocht dat er onvoldoende zijn - gebeurt gelukkig zelden - dan kan een ander verder op basis van de rapportage en PvA.
Kopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Kopersperspectief
Als koper wil je de juiste prijs betalen. Minder mag altijd, maar in ieder geval niet teveel. Een waardering helpt je om daar keuzes over te maken. Te bepalen wat het je waard is de onderneming te kopen en daar onderbouwt het gesprek over te voeren.
Tijdens het koopproces zul je de informatie die je daar nodig voor hebt ontvangen, of vraag je daarnaar. Je gaat daarmee je eigen scenario’s opstellen en de cijfers die je gehad hebt toetsen op realiteit. Want klopt het verhaal van verkoper wel?
- Verzamel daarom argumenten om de prijs en risico’s omlaag te brengen.
- Reken je ideeën door om te zien wat de onderneming je kan opleveren. Niet alleen het bedrijf zelf, maar ook de synergie die het je bestaande activiteiten kan brengen als je al een of meerdere bedrijven bezit. Je bepaalt daarmee een bandbreedte voor een verantwoorde koopprijs.
- Een waardering geeft inzicht in aflossingscapaciteit van het bedrijf. Dat is van belang wanneer je op zoek gaat naar externe financiering.
- Doordat je aan de hand van een waardering systematisch door een bedrijf gaat ontstaat een stevig verhaal. Dat geeft de verkoper vertrouwen in jou als koper. Dat is belangrijk omdat het niet alleen om geld gaat. Een verkoper wil zijn bedrijf namelijk in goede handen achter laten. Hij zal het je dus moeten gunnen iets wat in de praktijk nog wel eens vergeten wordt.
Samen met de terugverdientijd die jij reëel vindt komen we dan tot een maximale kooprijs die je wilt betalen. Die wordt uiteraard niet op tafel gelegd. Daarnaast zul je in veel gevallen je waardering gebruiken bij je financieringsaanvraag. Want een financier wil weten wat je wanneer gaat terugbetalen.
Het opstellen van een waardering helpt je bij prijsonderhandelingen, de onderneming beter te leren kennen en biedt een basis te gebruiken bij het verkrijgen van een financiering.
Als BiB waarderen we standaard in bijna alle trajecten die we uitvoeren. Praktisch en pragmatisch, altijd vanuit de aanleiding voor de waardering en het doel wat je er mee wilt bereiken. Heb je hier vragen over neem dan vrijblijvend contact op.
Analyse
Bij veel bureaus wordt een aanbod gemaakt en gaan ze aan de slag. Tijdens de uitvoering van een opdracht komen daar vaak verrassingen bij naar voren. Verrassingen die maken dat er opnieuw begonnen moet worden en/of extra kosten moeten worden gemaakt.
- Binnen Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) vinden we dat niet prettig. Het brengt irritaties over en weer en staat een goede uitkomst in de weg. Daarom werken wij volgens "eerst denken dan doen".
- Eerst staan we met elkaar goed stil bij uw vraag. Wat is die precies of ligt daar een andere vraag, probleem onder wat bepalend is? Is er voldoende draagkracht voor (ver)koop, overdracht binnen de familie? Wat zijn belangrijke wensen, randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? En niet onbelangrijk, we brengen je onderneming in kaart. Want hoe staat die ervoor? Moeten we eerst aan de slag met quick wins in de bedrijfsvoering?
- Vragen die we samen met jou beantwoorden in een samenvattende schriftelijke rapportage. De basis waarop we een goed plan van aanpak (PvA) opstellen. Wanneer je dat ziet zitten gaan we daarmee aan de slag.
- Om dit beestje een naam te geven noemen we het de Opdrachtanalyse. We voeren die uit tegen een vooraf bepaalde prijs. Het resultaat is een schriftelijke rapportage en een PvA. Onderdelen uit het rapport gebruiken we later bij zaken als een informatiememorandum, bedrijfswaardering, financiering, etc. Daarnaast hebben we elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat vinden we belangrijk want vertrouwen in elkaar is het fundament onder een goede samenwerking. En mocht dat er onvoldoende zijn - gebeurt gelukkig zelden - dan kan een ander verder op basis van de rapportage en PvA.
Kopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non