- Kopen
- Aanleiding om tot kopen
- De Selectiefase
- Van Voorlopig naar Definitief
- De Laatste Stappen
- Verkopen
- Familieoverdracht
- Bedrijf starten
- Verkoopklaar maken
-
Mediation/
conflictbemiddeling
Kopen
Het kopen van een bedrijf is een belangrijke stap. Bijvoorbeeld omdat je wilt groeien of innoveren.
Een bedrijf overnemen biedt veel kansen. Of je nu marktaandeel wilt vergroten, nieuwe markten wilt veroveren, of wilt investeren in bewezen succes. Altijd zul je goed moeten nadenken want het gaat om grote bedragen en kent spelregels waar veel ondernemers nog niet eerder mee te maken hebben gehad.
Dus hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt?
B-i-B partners begeleiden je bij iedere stap in het koopproces. We zorgen ervoor dat je strategische doelen centraal staan en dat de overname soepel verloopt, met oog voor kansen én risico’s. Daarnaast kijken we ook altijd naar de integratie na de koop. Want dat wordt vaak vergeten, maar bepaald wel of je uiteindelijk op een succesvolle overname terugkijkt!
Onze aanpak bij het kopen van een onderneming is als volgt:
- Waarom wil je kopen, wat wil je daarmee bereiken, wat zijn de mogelijkheden/beperkingen (analyse)?
- Vinden en benaderen van kandidaten voor overname.
- Het starten van onderhandelingen met geschikte partijen.
- Verkrijgen van exclusiviteit, waardering, uitbrengen termsheet.
- Na verkrijgen exclusiviteit door onderhandelen tot een principeakkoord, due dilligence en financiering rondmaken.
- Koopovereenkomst en passeren bij de notaris daarna de overdracht.
We vertellen hier meer over door het proces in vier delen onder te verdelen.
Aanleiding om tot kopen
Een bedrijf kopen doen wij samen met jou als team. Binnen een team moet je elkaar kennen, snappen en kunnen vertrouwen. Daarom in eerste instantie de focus op de aanleiding om tot kopen te willen overgaan. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen als ondernemer en als onderneming? Wat zijn de doelen, zijn ze realiseerbaar, of is er een betere en makkelijker weg? En niet onbelangrijk hoe gaan we de markt op? Ook maken we afspraken over mandaat en rolverdeling.
Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.
- Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.
De Selectiefase
In de eerste gesprekken zijn er vaak nog andere geïnteresseerden. Verkoper zal graag een gevoel willen krijgen wie serieuze kandidaten zijn. Zien we het zitten dan willen wij graag exclusiviteit. Als enige met verkoper door onderhandelen totdat er wel of geen succesvolle deal ligt. Praktisch betekent het dat er termsheet met een non binding offer wordt neergelegd. Je geeft globaal aan wat je mogelijk zou willen betalen onder welke voorwaarden.
- Blijf je aan tafel dan resulteert dat in meer of minder stappen in een Letter of Intent (LoI) waar exclusiviteit een onderdeel van is.
Inmiddels heb je dan een redelijk gedetailleerd beeld van de over te nemen onderneming en de wensen en eisen die verkoper aan de transactie stelt. Datzelfde geldt voor jou. Je hebt een goed beeld van het bedrijf, de prijs die je wilt betalen, mogelijkheden hoe de transactie te financieren en voorwaarden die jij belangrijk vindt.
Van Voorlopig naar Definitief
Met de LoI op zak wordt er naar een principeakkoord toegewerkt. Dat akkoord bevat alle belangrijke elementen die de basis zullen vormen voor de koopovereenkomst. Maar daarmee zijn we er niet. Vaak wordt een deel van de koopprijs bij derden zoals de bank gefinancierd. Dat moet natuurlijk wel geregeld worden omdat je anders bij de notaris met lege handen staat. Daarnaast wil je graag zeker weten wat je koopt.
Klopt het allemaal wat verkoper zegt? Dat wordt tijdens de due dilligence onderzocht. Het boekenonderzoek.
- Verlopen financieringsaanvraag en due dilligence voorspoedig, dan wordt de definitieve koopovereenkomst opgesteld samen met management- en aandeelhoudersovereenkomsten. Parralel daaraan heb jij als koper een aanpak hoe je het bedrijf je eigen gaat maken, integreren in je mogelijk bestaande onderneming(en).
De Laatste Stappen
De laatste stappen en het nieuwe begin. De champagne kan koud worden gezet want een datum is bij de notaris geprikt om de deal te laten passeren.
Tijd om de opgebouwde spanning op weg naar het akkoord weer weg te laten lopen. Belangrijk want wanneer het om koopprijs gaat komt de relatie tussen koper en verkoper onder druk te staan. Dat is goed om tot de beste prijs te komen, maar niet goed wanneer je tijdens de overdracht nog intensief met elkaar moet samenwerken.
Daarnaast vraagt het veel energie het bedrijf echt te leren kennen, om er uit te halen wat er in zit. Het realiseren van je verwachtingen wat de reden was waarom je het bedrijf wilde kopen. Dat vraagt aandacht en voorbereiding waar je nu de laatste puntjes op de i kunt gaan zetten.
- Hiermee hebben we kort door de bocht een beeld geschetst hoe we aankoop van een bedrijf begeleiden. Ongetwijfeld roept dit vragen op. Jouw situatie is immers uniek. Wil je antwoord daarop hebben, neem dan contact op. Dan maken we een vrijblijvende persoonlijk afspraak om elkaar te leren kennen en je vragen te beantwoorden.
7 verschillende mogelijke kopers voor uw bedrijf
Wanneer je nadenkt over de verkoop van je onderneming sta je stil bij mogelijke kopers. Wie zouden dat kunnen zijn, wat voor type kopers zijn er?
De koper die het beste bij jou en jouw situatie past is afhankelijk van wat voor jou belangrijk is. Ben je op zoek naar de hoogste verkoopopbrengst? `Voor veel ondernemers is dat vaak toch het belangrijkste uitgangspunt. Maar wie de hoogste prijs wil betalen, is niet altijd de beste koper. Meer zachte elementen als een gedeelde visie, borgen van de continuïteit, respect voor de bedrijfscultuur en de vereiste mate van betrokkenheid na de overname zijn vaak ook van wezenlijk belang. Om dat nog eens goed op een rijtje te zetten deze blog verschillende type kopers.
De motivatie en voor- en nadelen van de verschillende type kopers
Navolgend worden de verschillende types kort uitgewerkt. Misschien een mooi kader om na te denken over wat je het beste past wanneer je wilt gaan verkopen.
Als Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) zien wij in ieder geval zeven verschillende type kopers die mogelijk bij uw bedrijf passen:
- Financiële koper – Private equity
- Add-on strategen
- Strategische koper
- Leveranciers
- Klanten
- Internationale kopers
- Management buy-out (MBO)
- Financiële koper – Private equity
Deze partijen zijn meestal zeer ervaren in het kopen van bedrijven en kennen een stevige financiële basis. Het bestaande management blijft, veelal ook op verzoek van de Private Equity partij, vaak aan. Private Equity partijen laten het bedrijf na de overname veelal stand-alone en onder hun huidige naam, doordraaien. Hun doel is meestal het realiseren van financieel rendement bij een exit.
- Add-on strategen
Deze partijen kijken in de regel naar zaken als de klantdatabase of specifieke producten/diensten en zoeken kruisbestuiving. Ze willen hun producten aan uw klanten verkopen. Of ze zien juist kansen om uw product/dienst aan de eigen klantenkring te slijten in aanvulling op hun eigen aanbod.
- Strategische koper
Strategische partijen zijn uit op een hoger marktaandeel, meer (geografische) omzet, een klantenbestand dat ze goed kunnen uitrollen over hun huidig productaanbod of een (uniek) product waarover ze zelf nog niet beschikken. Strategische partijen zijn vaak directe concurrenten of zijn grotere bedrijven met meerdere deelnemingen. Een strategische koper wil het aangekochte bedrijf in de regel volledig integreren om maximale synergievoordelen te benutten.
- Leveranciers
Het kan zijn dat een leverancier controle wil hebben over hun positie in de horizontale keten met hun eigen product. Door de overname van hun klant kan hij dit realiseren. In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat een overname door een leverancier vooral aan de orde is indien er sprake is van (wederzijdse) afhankelijkheden. Daarnaast is het tevens mogelijk dat een leverancier een bedrijf in de keten koopt om daarmee concurrentievoordeel te behouden of te behalen.
- Klanten
Een klant wil minder afhankelijk worden van u als leverancier. De klant kan uw koper zijn als deze onafhankelijkheid een doel op zich is of indien de producten of diensten dermate uniek of niche zijn, dat het concurrentie technisch wenselijk is om deze producten enkel voor de groep beschikbaar te houden.
- Internationale kopers
Een internationale koper kan voor veel verkopende bedrijven een interessante optie zijn. Internationale kopers zijn vaak geïnteresseerd in maak- en handelsbedrijven maar ook in bedrijven die al internationaal opereren, of internationale klanten hebben. Heb je als verkoper baat heeft bij internationale expansie, dan kunnen buitenlandse kopers invulling geven aan deze ambitie en laagdrempelig groei van het distributie- en /of dealerkanaal mogelijk maken.
- Management buy-out (MBO)
Een medewerker of management lid binnen uw bedrijf wenst het bedrijf van u over te nemen. Financieel is dit vaak minder interessant omdat er weinig financiële slagkracht bij de koper zit. Een MBO komt voor als u als eigenaar een medewerker deze kans gunt. Of als het niet mogelijk is dat een goede partij in de markt gevonden wordt.
Een goede kopersanalyse leidt tot de beste verkoopdeal
De keuze voor een bepaald type koper heeft grote invloed op het verloop van het verkoopproces. Het is daarom belangrijk goed te analyseren bij welk type koper uw bedrijf het beste aansluit. Het doel van deze analyse is kopers te identificeren die het beste matchen met uw bedrijf en de hoogste waarde aan uw onderneming zullen toekennen.
Meer weten over het vinden van de juiste koper?
Wil je meer weten over de stappen in het verkoopproces, zoals ook het vinden van de juiste koper? Vraag hieronder het volledige whitepaper op
Kopen
Het kopen van een bedrijf is een belangrijke stap. Bijvoorbeeld omdat je wilt groeien of innoveren.
Een bedrijf overnemen biedt veel kansen. Of je nu marktaandeel wilt vergroten, nieuwe markten wilt veroveren, of wilt investeren in bewezen succes. Altijd zul je goed moeten nadenken want het gaat om grote bedragen en kent spelregels waar veel ondernemers nog niet eerder mee te maken hebben gehad.
Dus hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt?
B-i-B partners begeleiden je bij iedere stap in het koopproces. We zorgen ervoor dat je strategische doelen centraal staan en dat de overname soepel verloopt, met oog voor kansen én risico’s. Daarnaast kijken we ook altijd naar de integratie na de koop. Want dat wordt vaak vergeten, maar bepaald wel of je uiteindelijk op een succesvolle overname terugkijkt!
Onze aanpak bij het kopen van een onderneming is als volgt:
- Waarom wil je kopen, wat wil je daarmee bereiken, wat zijn de mogelijkheden/beperkingen (analyse)?
- Vinden en benaderen van kandidaten voor overname.
- Het starten van onderhandelingen met geschikte partijen.
- Verkrijgen van exclusiviteit, waardering, uitbrengen termsheet.
- Na verkrijgen exclusiviteit door onderhandelen tot een principeakkoord, due dilligence en financiering rondmaken.
- Koopovereenkomst en passeren bij de notaris daarna de overdracht.
We vertellen hier meer over door het proces in vier delen onder te verdelen.
Aanleiding om tot kopen
Een bedrijf kopen doen wij samen met jou als team. Binnen een team moet je elkaar kennen, snappen en kunnen vertrouwen. Daarom in eerste instantie de focus op de aanleiding om tot kopen te willen overgaan. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen als ondernemer en als onderneming? Wat zijn de doelen, zijn ze realiseerbaar, of is er een betere en makkelijker weg? En niet onbelangrijk hoe gaan we de markt op? Ook maken we afspraken over mandaat en rolverdeling.
Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.
- Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.
De Selectiefase
In de eerste gesprekken zijn er vaak nog andere geïnteresseerden. Verkoper zal graag een gevoel willen krijgen wie serieuze kandidaten zijn. Zien we het zitten dan willen wij graag exclusiviteit. Als enige met verkoper door onderhandelen totdat er wel of geen succesvolle deal ligt. Praktisch betekent het dat er termsheet met een non binding offer wordt neergelegd. Je geeft globaal aan wat je mogelijk zou willen betalen onder welke voorwaarden.
- Blijf je aan tafel dan resulteert dat in meer of minder stappen in een Letter of Intent (LoI) waar exclusiviteit een onderdeel van is.
Inmiddels heb je dan een redelijk gedetailleerd beeld van de over te nemen onderneming en de wensen en eisen die verkoper aan de transactie stelt. Datzelfde geldt voor jou. Je hebt een goed beeld van het bedrijf, de prijs die je wilt betalen, mogelijkheden hoe de transactie te financieren en voorwaarden die jij belangrijk vindt.
Van Voorlopig naar Definitief
Met de LoI op zak wordt er naar een principeakkoord toegewerkt. Dat akkoord bevat alle belangrijke elementen die de basis zullen vormen voor de koopovereenkomst. Maar daarmee zijn we er niet. Vaak wordt een deel van de koopprijs bij derden zoals de bank gefinancierd. Dat moet natuurlijk wel geregeld worden omdat je anders bij de notaris met lege handen staat. Daarnaast wil je graag zeker weten wat je koopt.
Klopt het allemaal wat verkoper zegt? Dat wordt tijdens de due dilligence onderzocht. Het boekenonderzoek.
- Verlopen financieringsaanvraag en due dilligence voorspoedig, dan wordt de definitieve koopovereenkomst opgesteld samen met management- en aandeelhoudersovereenkomsten. Parralel daaraan heb jij als koper een aanpak hoe je het bedrijf je eigen gaat maken, integreren in je mogelijk bestaande onderneming(en).
De Laatste Stappen
De laatste stappen en het nieuwe begin. De champagne kan koud worden gezet want een datum is bij de notaris geprikt om de deal te laten passeren.
Tijd om de opgebouwde spanning op weg naar het akkoord weer weg te laten lopen. Belangrijk want wanneer het om koopprijs gaat komt de relatie tussen koper en verkoper onder druk te staan. Dat is goed om tot de beste prijs te komen, maar niet goed wanneer je tijdens de overdracht nog intensief met elkaar moet samenwerken.
Daarnaast vraagt het veel energie het bedrijf echt te leren kennen, om er uit te halen wat er in zit. Het realiseren van je verwachtingen wat de reden was waarom je het bedrijf wilde kopen. Dat vraagt aandacht en voorbereiding waar je nu de laatste puntjes op de i kunt gaan zetten.
- Hiermee hebben we kort door de bocht een beeld geschetst hoe we aankoop van een bedrijf begeleiden. Ongetwijfeld roept dit vragen op. Jouw situatie is immers uniek. Wil je antwoord daarop hebben, neem dan contact op. Dan maken we een vrijblijvende persoonlijk afspraak om elkaar te leren kennen en je vragen te beantwoorden.