- Analyse
- Kopersperspectief
- Verkopersperspectief
- Waarderen
- Matching
- Financieren
- Due Dilligence
Analyse
Bij veel bureaus wordt een aanbod gemaakt en gaan ze aan de slag. Tijdens de uitvoering van een opdracht komen daar vaak verrassingen bij naar voren. Verrassingen die maken dat er opnieuw begonnen moet worden en/of extra kosten moeten worden gemaakt.
- Binnen Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) vinden we dat niet prettig. Het brengt irritaties over en weer en staat een goede uitkomst in de weg. Daarom werken wij volgens "eerst denken dan doen".
- Eerst staan we met elkaar goed stil bij uw vraag. Wat is die precies of ligt daar een andere vraag, probleem onder wat bepalend is? Is er voldoende draagkracht voor (ver)koop, overdracht binnen de familie? Wat zijn belangrijke wensen, randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? En niet onbelangrijk, we brengen je onderneming in kaart. Want hoe staat die ervoor? Moeten we eerst aan de slag met quick wins in de bedrijfsvoering?
- Vragen die we samen met jou beantwoorden in een samenvattende schriftelijke rapportage. De basis waarop we een goed plan van aanpak (PvA) opstellen. Wanneer je dat ziet zitten gaan we daarmee aan de slag.
- Om dit beestje een naam te geven noemen we het de Opdrachtanalyse. We voeren die uit tegen een vooraf bepaalde prijs. Het resultaat is een schriftelijke rapportage en een PvA. Onderdelen uit het rapport gebruiken we later bij zaken als een informatiememorandum, bedrijfswaardering, financiering, etc. Daarnaast hebben we elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat vinden we belangrijk want vertrouwen in elkaar is het fundament onder een goede samenwerking. En mocht dat er onvoldoende zijn - gebeurt gelukkig zelden - dan kan een ander verder op basis van de rapportage en PvA.
Kopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Bij veel transacties komt er een moment waarbij de koper aan de deur klopt met de vraag of je de transactie mee wilt financieren. Zeker wanneer het familie of een MBO / MBI gaat. Een dergelijke koper beschikt over het algemeen over weinig of geen eigen vermogen. Om dan bijvoorbeeld een bankfinanciering te verkrijgen vraagt die dat de koper zelf ongeveer 50% van de koopsom zelf inbrengt. Die gaat dan vervolgens naar de overwaarde van zijn/haar huis kijken en op zoek naar “friends, fools and family” voor een (achtergestelde) lening.
Daarmee kom je er alleen niet in de praktijk. De bedragen zijn te groot.
En dan komen ze bij jou. Jij moet de deal dan mogelijk maken door mee te financieren. Banken vragen daar ook naar als teken van vertrouwen van de verkoper in de koper.
Maar dat was toch niet de bedoeling? Afrekenen bij de notaris was toch het plan?
Helemaal juist, maar doe je het niet dan gaat, of de deal niet door, of er komt een flinke lagere prijs dan de gedroomde opbrengst.
Zo ver hoeft het niet te komen. Door goed na te denken over het vormgeven van de financiering zijn de risico’s te overzien. Dat doe je door op de achtergrond mee te kijken en een aantal in te bouwen noodremmen zodat je op tijd op de hoogte bent om bij te sturen mocht het onverhoopt uit de hand lopen. Daarmee sluit je een tegenvaller nooit helemaal uit, maar zijn de risico’s te overzien.
Analyse
Bij veel bureaus wordt een aanbod gemaakt en gaan ze aan de slag. Tijdens de uitvoering van een opdracht komen daar vaak verrassingen bij naar voren. Verrassingen die maken dat er opnieuw begonnen moet worden en/of extra kosten moeten worden gemaakt.
- Binnen Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) vinden we dat niet prettig. Het brengt irritaties over en weer en staat een goede uitkomst in de weg. Daarom werken wij volgens "eerst denken dan doen".
- Eerst staan we met elkaar goed stil bij uw vraag. Wat is die precies of ligt daar een andere vraag, probleem onder wat bepalend is? Is er voldoende draagkracht voor (ver)koop, overdracht binnen de familie? Wat zijn belangrijke wensen, randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? En niet onbelangrijk, we brengen je onderneming in kaart. Want hoe staat die ervoor? Moeten we eerst aan de slag met quick wins in de bedrijfsvoering?
- Vragen die we samen met jou beantwoorden in een samenvattende schriftelijke rapportage. De basis waarop we een goed plan van aanpak (PvA) opstellen. Wanneer je dat ziet zitten gaan we daarmee aan de slag.
- Om dit beestje een naam te geven noemen we het de Opdrachtanalyse. We voeren die uit tegen een vooraf bepaalde prijs. Het resultaat is een schriftelijke rapportage en een PvA. Onderdelen uit het rapport gebruiken we later bij zaken als een informatiememorandum, bedrijfswaardering, financiering, etc. Daarnaast hebben we elkaar beter leren kennen en vertrouwen. Dat vinden we belangrijk want vertrouwen in elkaar is het fundament onder een goede samenwerking. En mocht dat er onvoldoende zijn - gebeurt gelukkig zelden - dan kan een ander verder op basis van de rapportage en PvA.
Kopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Verkopersperspectief
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non