Kopen

Het kopen van een bedrijf is een belangrijke stap. Bijvoorbeeld omdat je wilt  groeien of innoveren.

Een bedrijf overnemen biedt veel kansen. Of je nu marktaandeel wilt vergroten, nieuwe markten wilt veroveren, of wilt investeren in bewezen succes. Altijd zul je goed moeten nadenken want het gaat om grote bedragen en kent spelregels waar veel ondernemers nog niet eerder mee te maken hebben gehad.

Dus hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt?

B-i-B partners begeleiden je bij iedere stap in het koopproces. We zorgen ervoor dat je strategische doelen centraal staan en dat de overname soepel verloopt, met oog voor kansen én risico’s. Daarnaast kijken we ook altijd naar de integratie na de koop. Want dat wordt vaak vergeten, maar bepaald wel of je uiteindelijk op een succesvolle overname terugkijkt!

Onze aanpak bij het kopen van een onderneming is als volgt:

We vertellen hier meer over door het proces in vier delen onder te verdelen.

Aanleiding om tot kopen 

Een bedrijf kopen doen wij samen met jou als team. Binnen een team moet je elkaar kennen, snappen en kunnen vertrouwen. Daarom in eerste instantie de focus op de aanleiding om tot kopen te willen overgaan. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen als ondernemer en als onderneming? Wat zijn de doelen, zijn ze realiseerbaar, of is er een betere en makkelijker weg? En niet onbelangrijk hoe gaan we de markt op? Ook maken we afspraken over mandaat en rolverdeling.

Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat  er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.

De Selectiefase

In de eerste gesprekken zijn er vaak nog andere geïnteresseerden. Verkoper zal graag een gevoel willen krijgen wie serieuze kandidaten zijn. Zien we het zitten dan willen wij graag exclusiviteit. Als enige met verkoper door onderhandelen totdat er wel of geen succesvolle deal ligt. Praktisch betekent het dat er termsheet met een non binding offer wordt neergelegd. Je geeft globaal aan wat je mogelijk zou willen betalen onder welke voorwaarden.

Inmiddels heb je dan een redelijk gedetailleerd beeld van de over te nemen onderneming en de wensen en eisen die verkoper aan de transactie stelt. Datzelfde geldt voor jou. Je hebt een goed beeld van het bedrijf, de prijs die je wilt betalen, mogelijkheden hoe de transactie te financieren en voorwaarden die jij belangrijk vindt.

Van Voorlopig naar Definitief

Met de LoI op zak wordt er naar een principeakkoord toegewerkt. Dat akkoord bevat alle belangrijke elementen die de basis zullen vormen voor de koopovereenkomst. Maar daarmee zijn we  er niet. Vaak wordt een deel van de koopprijs bij derden zoals de bank gefinancierd. Dat moet natuurlijk wel geregeld worden omdat je anders bij de notaris met lege handen staat. Daarnaast wil je graag zeker weten wat je koopt.

Klopt het allemaal wat verkoper zegt? Dat wordt tijdens de due dilligence onderzocht. Het boekenonderzoek.

De Laatste Stappen

De laatste stappen en het nieuwe begin. De champagne kan koud worden gezet want een datum is bij de notaris geprikt om de deal te laten passeren.

Tijd om de opgebouwde spanning op weg naar het akkoord weer weg te laten lopen. Belangrijk want wanneer het om koopprijs gaat komt de relatie tussen koper en verkoper onder druk te staan. Dat is goed om tot de beste prijs te komen, maar niet goed wanneer je tijdens de overdracht nog intensief met elkaar moet samenwerken.

Daarnaast vraagt het veel energie het bedrijf echt te leren kennen, om er uit te halen wat er in zit. Het realiseren van je verwachtingen wat de reden was waarom je het bedrijf wilde kopen. Dat vraagt aandacht en voorbereiding waar je nu de laatste puntjes op de i kunt gaan zetten.

Aandeelhoudersconflicten

Gezamenlijk bezit van bedrijven leidt nogal eens tot conflicten. De aanleidingen zijn legio. Uiteindelijk resulteert dat vaak tot het scheiden van de wegen. De samenwerking moet worden beëindigt door het vertrek van van een of meer aandeelhouders of volledige verkoop van het bedrijf aan derden. In geval van uitkoop van aandeelhouders is er eigenlijk altijd verschil van inzicht over de waarde van die aandelen. Ruzie over wel of geen minderheidsafslag, onenigheid over prognoses of de waarde van voorraden en projecten.

Hoe daar mee om te gaan is erg afhankelijk van de situatie en of je de koper of verkoper bent. De een wil zo min mogelijk betalen en de ander zoveel mogelijk ontvangen. Praktisch betekent het dat je wat jij als reëel ziet voldoende tot zijn recht komt in de waardering. Als er sprake is van een onafhankelijke partij die waardeert  is het belangrijk dat je weet hoe die partij dat doet. Hoe, wanneer en welke informatie je verschaft heeft invloed op de uitkomst. Laat je daar over adviseren want de praktijk leert dat je door emotie die speelt en ervaring  die je mist  je zelf behoorlijk kunt benadelen. Als B-i-B doen de dat graag. We vinden een reële waardering belangrijk vanuit de continuïteit van de onderneming, maar ook vanuit “fairness” ten opzichte van alle betrokken partijen. We zijn niet de partij waar je moet zijn om de ander(en) een poot uit te draaien. Je bent met elkaar in zee gegaan en dan moet je het ook netjes afmaken. Spreekt die gedachte je aan, bel dan 030 – 2541614 dan, of stuur een mail, informatie@b-i-b.nl. Graag horen we dan de details van jouw situatie en geven we aan wat we denken het beste is in jouw belang.

Kopen

Het kopen van een bedrijf is een belangrijke stap. Bijvoorbeeld omdat je wilt  groeien of innoveren.

Een bedrijf overnemen biedt veel kansen. Of je nu marktaandeel wilt vergroten, nieuwe markten wilt veroveren, of wilt investeren in bewezen succes. Altijd zul je goed moeten nadenken want het gaat om grote bedragen en kent spelregels waar veel ondernemers nog niet eerder mee te maken hebben gehad.

Dus hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt?

B-i-B partners begeleiden je bij iedere stap in het koopproces. We zorgen ervoor dat je strategische doelen centraal staan en dat de overname soepel verloopt, met oog voor kansen én risico’s. Daarnaast kijken we ook altijd naar de integratie na de koop. Want dat wordt vaak vergeten, maar bepaald wel of je uiteindelijk op een succesvolle overname terugkijkt!

Onze aanpak bij het kopen van een onderneming is als volgt:

We vertellen hier meer over door het proces in vier delen onder te verdelen.

Aanleiding om tot kopen 

Een bedrijf kopen doen wij samen met jou als team. Binnen een team moet je elkaar kennen, snappen en kunnen vertrouwen. Daarom in eerste instantie de focus op de aanleiding om tot kopen te willen overgaan. Wat zijn je mogelijkheden en beperkingen als ondernemer en als onderneming? Wat zijn de doelen, zijn ze realiseerbaar, of is er een betere en makkelijker weg? En niet onbelangrijk hoe gaan we de markt op? Ook maken we afspraken over mandaat en rolverdeling.

Vaak kunnen we daar snel doorheen omdat  er al een kandidaat bekend is. Maar zo niet, dan stellen we een helder profiel op van het over te nemen bedrijf. Hiermee gaan we dan de markt op net zo lang dat jij als opdrachtgever vaststelt dat een kandidaat zo interessant is dat je de onderhandeling tot koop in wilt gaan.

De Selectiefase

In de eerste gesprekken zijn er vaak nog andere geïnteresseerden. Verkoper zal graag een gevoel willen krijgen wie serieuze kandidaten zijn. Zien we het zitten dan willen wij graag exclusiviteit. Als enige met verkoper door onderhandelen totdat er wel of geen succesvolle deal ligt. Praktisch betekent het dat er termsheet met een non binding offer wordt neergelegd. Je geeft globaal aan wat je mogelijk zou willen betalen onder welke voorwaarden.

Inmiddels heb je dan een redelijk gedetailleerd beeld van de over te nemen onderneming en de wensen en eisen die verkoper aan de transactie stelt. Datzelfde geldt voor jou. Je hebt een goed beeld van het bedrijf, de prijs die je wilt betalen, mogelijkheden hoe de transactie te financieren en voorwaarden die jij belangrijk vindt.

Van Voorlopig naar Definitief

Met de LoI op zak wordt er naar een principeakkoord toegewerkt. Dat akkoord bevat alle belangrijke elementen die de basis zullen vormen voor de koopovereenkomst. Maar daarmee zijn we  er niet. Vaak wordt een deel van de koopprijs bij derden zoals de bank gefinancierd. Dat moet natuurlijk wel geregeld worden omdat je anders bij de notaris met lege handen staat. Daarnaast wil je graag zeker weten wat je koopt.

Klopt het allemaal wat verkoper zegt? Dat wordt tijdens de due dilligence onderzocht. Het boekenonderzoek.

De Laatste Stappen

De laatste stappen en het nieuwe begin. De champagne kan koud worden gezet want een datum is bij de notaris geprikt om de deal te laten passeren.

Tijd om de opgebouwde spanning op weg naar het akkoord weer weg te laten lopen. Belangrijk want wanneer het om koopprijs gaat komt de relatie tussen koper en verkoper onder druk te staan. Dat is goed om tot de beste prijs te komen, maar niet goed wanneer je tijdens de overdracht nog intensief met elkaar moet samenwerken.

Daarnaast vraagt het veel energie het bedrijf echt te leren kennen, om er uit te halen wat er in zit. Het realiseren van je verwachtingen wat de reden was waarom je het bedrijf wilde kopen. Dat vraagt aandacht en voorbereiding waar je nu de laatste puntjes op de i kunt gaan zetten.