7 verschillende mogelijke kopers voor uw bedrijf 

Wanneer je nadenkt over de verkoop van je onderneming sta je stil bij mogelijke kopers. Wie zouden dat kunnen zijn, wat voor type kopers zijn er?

De koper die het beste bij jou en jouw situatie past is afhankelijk van wat voor jou belangrijk is. Ben je op zoek naar de hoogste verkoopopbrengst? `Voor veel ondernemers is dat vaak toch het belangrijkste uitgangspunt. Maar wie de hoogste prijs wil betalen, is niet altijd de beste koper. Meer zachte elementen als een gedeelde visie, borgen van de continuïteit, respect voor de bedrijfscultuur en de vereiste mate van betrokkenheid na de overname zijn vaak ook van wezenlijk belang. Om dat nog eens goed op een rijtje te zetten deze blog verschillende type kopers.

De motivatie en voor- en nadelen van de verschillende type kopers

Navolgend worden de verschillende types kort uitgewerkt. Misschien een mooi kader om na te denken over wat je het beste past wanneer je wilt gaan verkopen. 

Als Bijzonder in Bedrijfsoverdracht (BiB) zien wij in ieder geval zeven verschillende type kopers die mogelijk bij uw bedrijf passen:

Deze partijen zijn meestal zeer ervaren in het kopen van bedrijven en kennen een stevige financiële basis. Het bestaande management blijft, veelal ook op verzoek van de Private Equity partij, vaak aan. Private Equity partijen laten het bedrijf na de overname veelal stand-alone en onder hun huidige naam, doordraaien. Hun doel is meestal het realiseren van financieel rendement bij een exit.

Deze partijen kijken in de regel naar zaken als de klantdatabase of specifieke producten/diensten en zoeken kruisbestuiving. Ze willen hun producten aan uw klanten verkopen. Of ze zien juist kansen om uw product/dienst aan de eigen klantenkring te slijten in aanvulling op hun eigen aanbod.

Strategische partijen zijn uit op een hoger marktaandeel, meer (geografische) omzet, een klantenbestand dat ze goed kunnen uitrollen over hun huidig productaanbod of een (uniek) product waarover ze zelf nog niet beschikken. Strategische partijen zijn vaak directe concurrenten of zijn grotere bedrijven met meerdere deelnemingen. Een strategische koper wil het aangekochte bedrijf in de regel volledig integreren om maximale synergievoordelen te benutten.

Het kan zijn dat een leverancier controle wil hebben over hun positie in de horizontale keten met hun eigen product. Door de overname van hun klant kan hij dit realiseren. In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat een overname door een leverancier vooral aan de orde is indien er sprake is van (wederzijdse) afhankelijkheden. Daarnaast is het tevens mogelijk dat een leverancier een bedrijf in de keten koopt om daarmee concurrentievoordeel te behouden of te behalen.

Een klant wil minder afhankelijk worden van u als leverancier. De klant kan uw koper zijn als deze onafhankelijkheid een doel op zich is of indien de producten of diensten dermate uniek of niche zijn, dat het concurrentie technisch wenselijk is om deze producten enkel voor de groep beschikbaar te houden.

Een internationale koper kan voor veel verkopende bedrijven een interessante optie zijn. Internationale kopers zijn vaak geïnteresseerd in maak- en handelsbedrijven maar ook in bedrijven die al internationaal opereren, of internationale klanten hebben. Heb je als verkoper baat heeft bij internationale expansie, dan kunnen buitenlandse kopers invulling geven aan deze ambitie en laagdrempelig groei van het distributie- en /of dealerkanaal mogelijk maken.

Een medewerker of management lid binnen uw bedrijf wenst het bedrijf van u over te nemen. Financieel is dit vaak minder interessant omdat er weinig financiële slagkracht bij de koper zit. Een MBO komt voor als u als eigenaar een medewerker deze kans gunt. Of als het niet mogelijk is dat een goede partij in de markt gevonden wordt.

Een goede kopersanalyse leidt tot de beste verkoopdeal

De keuze voor een bepaald type koper heeft grote invloed op het verloop van het verkoopproces. Het is daarom belangrijk goed te analyseren bij welk type koper uw bedrijf het beste aansluit. Het doel van deze analyse is kopers te identificeren die het beste matchen met uw bedrijf en de hoogste waarde aan uw onderneming zullen toekennen.

Meer weten over het vinden van de juiste koper?

Wil je meer weten over de stappen in het verkoopproces, zoals ook het vinden van de juiste koper? Vraag hieronder het volledige whitepaper op