- Kopen
- Verkopen
- Familieoverdracht
- Bedrijf starten
- Verkoopklaar maken
- Mediation/ conflictbemiddeling
- Scheiding
-
Aandeelhouders
conflicten
Mediation / conflictbemiddeling
Ruzie in de tent is helaas van alle dagen. Ook wij hebben er vaak mee te maken. Onenigheid tussen aandeelhouders, een conflict na overdracht over prijs en uitvoering van afspraken. Afrekeningen tussen gezinsleden onderling. We komen het allemaal tegen. In bijna alle gevallen speelt emotie een enorme rol. De uitdaging is om redelijkheid en billijkheid naar boven te krijgen.
Vechten vanuit je eigen waarheid. Begrijpelijk maar onverstandig.
Daar op je eentje uitkomen is bijna niet te doen. Omdat wij volstrekt onafhankelijk zijn hebben wij geen belang bij de uitkomst anders dan “de beste oplossing vinden”.
De ervaring leert dat dit beter werkt dan voor win/loose te gaan. Dan is altijd één partij de verliezer waardoor beide kanten er vaak onnodig scherp in zitten met extra kosten, pijn en risico op onnodig verlies.
De emotie uit het conflict proberen te halen is waar we meestal mee starten. Waar gaat het nu eigenlijk om? Daar starten we mee bij jou als opdrachtgever.
En als we dat scherp hebben dan kijken we naar wat we denken te kunnen doen. Wat denken we te kunnen ? En je raad het waarschijnlijk al. We kijken samen hoe we het “beste resultaat” voor jou kunnen bereiken. In de praktijk betekent dat vaak wel dat je geen 100% gelijk krijgt! Door dat te accepteren creëren we een brug naar een oplossing. Uiteraard gaan we daarbij natuurlijk voor het maximale!
Omdat geen conflict gelijk is en daarmee ook de oplossing niet, kun je het best je probleem vertrouwelijk telefonisch aan ons toelichten. Dan kunnen we je snel vertellen of een gesprek zinvol is, of dat we je misschien een richting kunnen noemen naar een partij die beter bij jouw probleem past, 030 – 2541614.
Scheiding
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Aandeelhoudersconflicten
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
- Kopen
- Verkopen
- Familieoverdracht
- Bedrijf starten
- Verkoopklaar maken
- Mediation/ conflictbemiddeling
- Scheiding
- Aandeelhoudersconflicten
Mediation / conflictbemiddeling
Ruzie in de tent is helaas van alle dagen. Ook wij hebben er vaak mee te maken. Onenigheid tussen aandeelhouders, een conflict na overdracht over prijs en uitvoering van afspraken. Afrekeningen tussen gezinsleden onderling. We komen het allemaal tegen. In bijna alle gevallen speelt emotie een enorme rol. De uitdaging is om redelijkheid en billijkheid naar boven te krijgen.
Vechten vanuit je eigen waarheid. Begrijpelijk maar onverstandig.
Daar op je eentje uitkomen is bijna niet te doen. Omdat wij volstrekt onafhankelijk zijn hebben wij geen belang bij de uitkomst anders dan “de beste oplossing vinden”.
De ervaring leert dat dit beter werkt dan voor win/loose te gaan. Dan is altijd één partij de verliezer waardoor beide kanten er vaak onnodig scherp in zitten met extra kosten, pijn en risico op onnodig verlies.
De emotie uit het conflict proberen te halen is waar we meestal mee starten. Waar gaat het nu eigenlijk om? Daar starten we mee bij jou als opdrachtgever.
En als we dat scherp hebben dan kijken we naar wat we denken te kunnen doen. Wat denken we te kunnen ? En je raad het waarschijnlijk al. We kijken samen hoe we het “beste resultaat” voor jou kunnen bereiken. In de praktijk betekent dat vaak wel dat je geen 100% gelijk krijgt! Door dat te accepteren creëren we een brug naar een oplossing. Uiteraard gaan we daarbij natuurlijk voor het maximale!
Omdat geen conflict gelijk is en daarmee ook de oplossing niet, kun je het best je probleem vertrouwelijk telefonisch aan ons toelichten. Dan kunnen we je snel vertellen of een gesprek zinvol is, of dat we je misschien een richting kunnen noemen naar een partij die beter bij jouw probleem past, 030 – 2541614.
Scheiding
Helaas gaan relaties nogal al eens kapot. Uit elkaar groeien, verliefd worden op een jongere vrouw, het komt allemaal voor. Een dergelijk moment geeft los van het verdriet van het verbreken van de relatie vaak ook nog een financiële spanningen. Want in veel gevallen zal er over en weer een verdeling van vermogen moeten plaats vinden. Wanneer dat het bedrijf betreft komt daar duidelijk meer bij kijken dan een taxatierapport van het woonhuis. Want wat is het bedrijf precies waard? En afhankelijk van de waarde, zijn er voldoende financiële middelen om partijen zonder gevaar voor continuïteit van de onderneming te kunnen betalen.
Wanneer de DGA van de onderneming het huwelijk of geregistreerd partnerschap verbreekt dan zit hij/zij in de beste positie om een voor hem/haar gunstige, lees lage, waardering van het bedrijf te realiseren. Meestal weet men op voorhand wel dat het “mis” loopt met de relatie en kan men de resultaten van de onderneming minder gunstig laat lijken dan feitelijk het geval is. Men is dan somber over de toekomst en legt focus op risico’s in de toekomst. Het gevolg daarvan is dat een waardering van het bedrijf lager uitkomt dan wat de feitelijke marktwaarde is. De niet DGA in de relatie heeft die voorsprong niet. Die is vaak niet goed op de hoogte van het reilen en zeilen van het bedrijf en wat reële toekomstverwachtingen zijn.
In dergelijke situaties is het belangrijk dat de adviserende advocaat ter zake kundig is op het waarderen van ondernemingen. De praktijk is dat dit vaak niet het geval is. Externe ondersteuning is dan van belang. Iemand die snapt wat waarderen is en die weet hoe je de juiste informatie boven tafel krijgt. Dat is niet eenvoudig maar wel belangrijk om een evenwichtige (financiële) scheiding voor elkaar te krijgen. Zit je in een dergelijke situatie laat je dan goed adviseren want veel advocaten zijn niet goed thuis in het waarderen van bedrijven!
Doe je dat niet dan is het risico groot dat de financiële afwikkeling van de scheiding je veel geld kan kosten omdat je veel minder krijgt dan waar je eigenlijk recht op hebt.
Aandeelhoudersconflicten
Gezamenlijk bezit van bedrijven leidt nogal eens tot conflicten. De aanleidingen zijn legio. Uiteindelijk resulteert dat vaak tot het scheiden van de wegen. De samenwerking moet worden beëindigt door het vertrek van van een of meer aandeelhouders of volledige verkoop van het bedrijf aan derden. In geval van uitkoop van aandeelhouders is er eigenlijk altijd verschil van inzicht over de waarde van die aandelen. Ruzie over wel of geen minderheidsafslag, onenigheid over prognoses of de waarde van voorraden en projecten.
Hoe daar mee om te gaan is erg afhankelijk van de situatie en of je de koper of verkoper bent. De een wil zo min mogelijk betalen en de ander zoveel mogelijk ontvangen. Praktisch betekent het dat je wat jij als reëel ziet voldoende tot zijn recht komt in de waardering. Als er sprake is van een onafhankelijke partij die waardeert is het belangrijk dat je weet hoe die partij dat doet. Hoe, wanneer en welke informatie je verschaft heeft invloed op de uitkomst. Laat je daar over adviseren want de praktijk leert dat je door emotie die speelt en ervaring die je mist je zelf behoorlijk kunt benadelen. Als B-i-B doen de dat graag. We vinden een reële waardering belangrijk vanuit de continuïteit van de onderneming, maar ook vanuit “fairness” ten opzichte van alle betrokken partijen. We zijn niet de partij waar je moet zijn om de ander(en) een poot uit te draaien. Je bent met elkaar in zee gegaan en dan moet je het ook netjes afmaken. Spreekt die gedachte je aan, bel dan 030 – 2541614 dan, of stuur een mail, informatie@b-i-b.nl. Graag horen we dan de details van jouw situatie en geven we aan wat we denken het beste is in jouw belang.
Mediation/conflictbemiddeling
Loren ipsun dolor sit anet, consectetur adipisci elit, sed eiusnod tenpor incidunt ut labore et dolore nagna aliqua. Ut enin ad ninin venian, quis nostrun exercitationen ullan corporis suscipit laboriosan, nisi ut aliquid ex ea connodi consequatur. Quis aute iure reprehenderit in voluptate velit esse cillun dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint obcaecat cupiditat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt nollit anin id est laborun.
Loren ipsun dolor sit anet, consectetur adipisci elit, sed eiusnod tenpor incidunt ut labore et dolore nagna aliqua. Ut enin ad ninin venian, quis nostrun exercitationen ullan corporis suscipit laboriosan, nisi ut aliquid ex ea connodi consequatur. Quis aute iure reprehenderit in voluptate velit esse cillun dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint obcaecat cupiditat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt nollit anin id est laborun.
Sub mediation/conflict 1
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Sub mediation/conflict 2
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Sub mediation/conflict 3
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non
Sub mediation/conflict 4
Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam eaque ipsa, quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt, explicabo. Nemo enim ipsam voluptatem, quia voluptas sit, aspernatur aut odit aut fugit, sed quia consequuntur magni dolores eos, qui ratione voluptatem sequi nesciunt, neque porro quisquam est, qui dolorem ipsum, quia dolor sit, amet, consectetur, adipisci velit, sed quia non numquam eius modi tempora incidunt, ut labore et dolore magnam aliquam quaerat voluptatem. Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem ullam corporis suscipit laboriosam, nisi ut aliquid ex ea commodi consequatur? Quis autem vel eum iure reprehenderit, qui in ea voluptate velit esse, quam nihil molestiae consequatur, vel illum, qui dolorem eum fugiat, quo voluptas nulla pariatur? [33] At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus, qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti, quos dolores et quas molestias excepturi sint, obcaecati cupiditate non