Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties, maar ook

een rol spelen. Of je nu overweegt

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een grote impact op uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig! Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.

Verkopersperspectief

Als verkoper zit je in de prettige situatie dat alle informatie die er is over je bedrijf beschikbaar is. Cijfers uit het verleden heb je zelf gemaakt en het waarom er achter is je bekend. Een toekomstverwachting opstellen is door je kennis en ervaring met het bedrijf geen probleem. De vraag alleen is hoe optimistisch moet je zijn? Wat is reëel rekening houdend met je ervaringen uit het verleden. Wat is je beleid met betrekking tot bijvoorbeeld

Waarom al die aandacht voor dit soort zaken? 

Bij BiB gebruiken we de waardering bij verkoop om met jou als verkoper tot een vraagprijs te komen die liefst zo hoog mogelijk is, maar wel zodanig reëel dat we met elkaar verwachten dat die ook realiseerbaar is.

Als input gebruiken we verschillende scenario’s:

Voordeel van het opstellen van een bedrijfswaardering is dat:

Kopersperspectief 

Als koper wil je de juiste prijs betalen. Minder mag altijd, maar in ieder geval niet teveel. Een waardering helpt je om daar keuzes over te maken. Te bepalen wat het je waard is de onderneming te kopen.

Tijdens het koopproces zul je de informatie die je daar nodig voor hebt ontvangen, of vraag je daarnaar. Je gaat daarmee je eigen scenario’s opstellen en de cijfers die je gehad hebt toetsen op realiteit. Want klopt het verhaal van verkoper wel?

Samen met de terugverdientijd die jij reëel vindt komen we dan tot een maximale kooprijs die je wilt betalen. Die wordt uiteraard niet op tafel gelegd. Daarnaast zul je in veel gevallen je waardering gebruiken bij je financieringsaanvraag. Want een financier wil weten wat je wanneer gaat terugbetalen.

Het opstellen van een waardering helpt je bij prijsonderhandelingen, de onderneming beter te leren kennen en biedt een basis te gebruiken bij het verkrijgen van een financiering.

Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties van belang zijn, maar ook zaken als:

Dan is er de context waarom je wilt waarderen. Denk daarbij aan:

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een flinke impact op de uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig!

Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.

Verkopersperspectief

Als verkoper zit je in de prettige situatie dat alle informatie over je bedrijf beschikbaar is. Cijfers uit het verleden heb je zelf gemaakt en het waarom er achter is je bekend. Een toekomstverwachting opstellen is door je kennis en ervaring met het bedrijf geen probleem. De vraag alleen is hoe optimistisch moet je zijn? Wat is reëel rekening houdend met je ervaringen uit het verleden. Wat is je beleid met betrekking tot bijvoorbeeld:

Waarom al die aandacht voor dit soort zaken? 

Bij BiB gebruiken we de waardering bij verkoop om met jou als verkoper tot een vraagprijs te komen die liefst zo hoog mogelijk is, maar wel zodanig reëel dat we met elkaar verwachten dat die ook realiseerbaar is.

Als input gebruiken we verschillende scenario’s met de volgende stappen:

Voordeel van het opstellen van een bedrijfswaardering is dat je kritisch op verschillende manieren naar je bedrijf kijkt. Hiermee oefen je in feite op gesprekken die je later met geïnteresseerde kopers gaat hebben. Zij zullen namelijk nadenken over argumenten om minder te hoeven betalen. Daarnaast zoeken mogelijke kopers naar risico’s waar ze niet op zitten te wachten. Ze kopen graag, maar leggen de risico’s graag bij een ander. Niemand wil een kat in de zak kopen.

Risico inschatting is daarom een belangrijk onderdeel bij een waardering die jou helpt om daar op te anticiperen. Bijkomend voordeel is dat je er iets mee kunt doen. Daarom waarderen wij altijd als onderdeel van het verkoopklaar maken van een bedrijf.

Het fijne van het opstellen van een waardering als onderdeel van het verkoopproces is dat je systematisch door je eigen bedrijf gaat. Risico’s, fiscaliteit, kosten, klanten, leveranciers, marktverwachtingen, omzet en winst. Alles komt voorbij. Daarom gebruiken we waarderingen graag in het verkoopproces. Het is een krachtig instrument in het totale verkoopproces wat  op verschillende momenten met verschillende doelen kan worden ingezet. Nooit als doel op zich maar altijd vanuit een context en een doel. Daarmee verschillen we van de meer “wetenschappelijke” waardeerders. Die zien het waarderen meer als een exacte wetenschap met maar een juiste uitkomst. Bij het waarderen in het kader van verkoop kijken we daar met meer creativiteit naar. Want waarde is voor koper en verkoper altijd verschillend. Daarom richten wij ons in onze waarderingen op het realiseren van de door jou gewenste prijs. Als we die bereiken heb je als (ver)koper een deal. En daar was de waardering om begonnen.

Kopersperspectief 

Als koper wil je de juiste prijs betalen. Minder mag altijd, maar in ieder geval niet teveel. Een waardering helpt je om daar keuzes over te maken. Te bepalen wat het je waard is de onderneming te kopen en daar onderbouwt het gesprek over te voeren.

Tijdens het koopproces zul je de informatie die je daar nodig voor hebt ontvangen, of vraag je daarnaar. Je gaat daarmee je eigen scenario’s opstellen en de cijfers die je gehad hebt toetsen op realiteit. Want klopt het verhaal van verkoper wel?

Samen met de terugverdientijd die jij reëel vindt komen we dan tot een maximale kooprijs die je wilt betalen. Die wordt uiteraard niet op tafel gelegd. Daarnaast zul je in veel gevallen je waardering gebruiken bij je financieringsaanvraag. Want een financier wil weten wat je wanneer gaat terugbetalen.

Het opstellen van een waardering helpt je bij prijsonderhandelingen, de onderneming beter te leren kennen en biedt een basis te gebruiken bij het verkrijgen van een financiering.

Samen met jou brengen we alles bij elkaar in een rapportage vormgegeven op de doelen die we willen bereiken met de waardering. Wij zijn daarin jouw kritische sparringpartner vanuit de ervaring die we hebben met het kopen en waarderen van bedrijven. We snappen de voor- en nadelen van de verschillende waarderingsmethoden en het verhaal dat daarbij hoort om serieus genomen te worden. Op veel websites wordt een waardering van een bedrijf aangeboden door het invullen van een paar getallen. Het doel is dan niet jou een serieuze waardering van een bedrijf te geven maar een lokkertje om met je in contact te komen. Dat doen wij niet want het wekt een valse verwachting dat waarderen simpel is. Een serieuze waardering vraagt serieuze inspanning. Doe je dat dan wordt het een mooi instrument om jezelf te beschermen en je te helpen een succesvolle koopstrategie te realiseren. Hiermee is een waardering een goed toetsingskader in het totale koopproces.

Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties, maar ook

een rol spelen. Of je nu overweegt

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een grote impact op uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig! Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.

Verkopersperspectief

Als verkoper zit je in de prettige situatie dat alle informatie die er is over je bedrijf beschikbaar is. Cijfers uit het verleden heb je zelf gemaakt en het waarom er achter is je bekend. Een toekomstverwachting opstellen is door je kennis en ervaring met het bedrijf geen probleem. De vraag alleen is hoe optimistisch moet je zijn? Wat is reëel rekening houdend met je ervaringen uit het verleden. Wat is je beleid met betrekking tot bijvoorbeeld

Waarom al die aandacht voor dit soort zaken? 

Bij BiB gebruiken we de waardering bij verkoop om met jou als verkoper tot een vraagprijs te komen die liefst zo hoog mogelijk is, maar wel zodanig reëel dat we met elkaar verwachten dat die ook realiseerbaar is.

Als input gebruiken we verschillende scenario’s:

Voordeel van het opstellen van een bedrijfswaardering is dat:

Kopersperspectief 

Als koper wil je de juiste prijs betalen. Minder mag altijd, maar in ieder geval niet teveel. Een waardering helpt je om daar keuzes over te maken. Te bepalen wat het je waard is de onderneming te kopen.

Tijdens het koopproces zul je de informatie die je daar nodig voor hebt ontvangen, of vraag je daarnaar. Je gaat daarmee je eigen scenario’s opstellen en de cijfers die je gehad hebt toetsen op realiteit. Want klopt het verhaal van verkoper wel?

Samen met de terugverdientijd die jij reëel vindt komen we dan tot een maximale kooprijs die je wilt betalen. Die wordt uiteraard niet op tafel gelegd. Daarnaast zul je in veel gevallen je waardering gebruiken bij je financieringsaanvraag. Want een financier wil weten wat je wanneer gaat terugbetalen.

Het opstellen van een waardering helpt je bij prijsonderhandelingen, de onderneming beter te leren kennen en biedt een basis te gebruiken bij het verkrijgen van een financiering.