Waarderen
Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties van belang zijn, maar ook zaken als:
- Toekomstperspectieven
- Marktomstandigheden
- Strategische kansen
Dan is er de context waarom je wilt waarderen. Denk daarbij aan:
- Wil je kopen of verkopen?
- Is de mogelijke opvolger wel of geen familie?
- Is er sprake van een conflict?
- Of wil je kijken hoe het bedrijf het doet ten opzichte van anderen, benchmarken?
Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.
Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een flinke impact op de uitkomst van een waardering.
Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig!
Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.
Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.
- Als input voor je waardering gebruik je verschillende bronnen:
- Je eigen ervaring
- Benchmarken
- Financieringskosten
- Synergiën en kostenbesparingen
- Ideeën tot resultaatverbetering
- Investeringen
Samen met jou brengen we alles bij elkaar in een rapportage vormgegeven op de doelen die we willen bereiken met de waardering. Wij zijn daarin jouw kritische sparringpartner vanuit de ervaring die we hebben met het kopen en waarderen van bedrijven. We snappen de voor- en nadelen van de verschillende waarderingsmethoden en het verhaal dat daarbij hoort om serieus genomen te worden.
Op veel websites wordt een waardering van een bedrijf aangeboden door het invullen van een paar getallen. Het doel is dan niet jou een serieuze waardering van een bedrijf te geven, maar een lokkertje om met je in contact te komen. Dat doen wij niet want het wekt een valse verwachting dat waarderen simpel is. Een serieuze waardering vraagt serieuze inspanning. Doe je dat dan wordt het een mooi instrument om jezelf te beschermen en je te helpen een succesvolle koopstrategie te realiseren. Hiermee is een waardering een goed toetsingskader in het totale koopproces.
In het sub-menu gaan we verder in op het waarderingsproces vanuit het perspectief van Koper en Verkoper. Houd er wel rekening mee dat iedere waardering vooraf goed besproken moet worden om tot de juiste uitkomst te komen. Logisch want ieder bedrijf en de context van de waardering is uniek. Dat haal je niet uit een website. Neem daarom vrijblijvend contact op als je een helder goed verhaal wilt.