Waarderen

Het bepalen van de waarde van een bedrijf is geen eenvoudige rekensom. Het is een complex proces waarbij niet alleen financiële prestaties van belang zijn, maar ook zaken als:

  • Toekomstperspectieven
  • Marktomstandigheden
  • Strategische kansen

Dan is er de context waarom je wilt waarderen. Denk daarbij aan:

  • Wil je kopen of verkopen?
  • Is de mogelijke opvolger wel of geen familie?
  • Is er sprake van een conflict?
  • Of wil je kijken hoe het bedrijf het doet ten opzichte van anderen, benchmarken?

Bij BiB gaan we verder dan een simpele rekensom. We hanteren meerdere waarderingsmethoden en combineren deze om een realistisch en onderbouwd beeld te schetsen. Dit resulteert in een bandbreedte van waarde, zodat je inzicht krijgt in verschillende scenario’s en beter voorbereid bent op onderhandelingen of strategische beslissingen.

Los van de methoden zijn verwachtingen over de toekomst van groot belang. Groei en onzekerheden bepalen hebben grote invloed op prognoses. Bij de meest gebruikte berekeningen heeft dat een flinke impact op de uitkomst van een waardering.

Het perspectief waar vanuit je die prognoses opstelt is dan ook belangrijk. Daar moet je goed over nadenken. Zeggen dat de omzet en winst ieder jaar met 10% groeit is makkelijk gedaan. Maar daarmee is het niet automatisch geloofwaardig!

Uiteindelijk is iedere situatie uniek. Toch kun je op hoofdlijnen een ordening aanbrengen en een aantal veel voorkomende punten van aandacht onderscheiden.

Deze ordening ziet u in het submenu bedrijfswaardering en wordt voor ieder perspectief nader toegelicht. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de stappen in een waardering.