Europees netwerk
Het matchen van koper en verkoper is altijd maatwerk. Dat gaat niet van een advertentie op een databank.
Om de juiste partijen aan elkaar te koppelen heb je een netwerk nodig. In de praktijk zijn we daar 1/3 van onze tijd mee bezig. Dat is nodig want zonder een groot netwerk is het verbinden van de juiste partijen moeilijk succesvol te realiseren. Punt is namelijk dat het mensenwerk is. Er moet chemie zijn in een deal. Dat is geen formule of een advertentietekst. Dat is mensen bij elkaar brengen, de juiste informatie en atmosfeer creëren.
De juiste partijen vinden doen we in veel gevallen via ons netwerk. Geschikte partijen zijn vaak niet actief op zoek naar over te nemen bedrijven. Ze zijn bezig met hun business en dat vraagt zoveel aandacht dat ze niet actief op zoek zijn naar overnamekandidaten.
Als geïnteresseerde (ver)koper wil je niet meteen met de andere partij in een onderhandeling terecht komen. Zeker wanneer je de andere partij al kent en de relatie beladen is. Want het kost meestal tijd voordat je bereidt bent te verkopen aan “je grootste concurrent”. Het is dan beter om anoniem contact te leggen via een tussenpersoon. Wie is daar de geschikte persoon, partij voor?
Zit je in een branche waar veel consolidatie is of financiering een uitdaging is, dan komt er vaak private equity om de hoek kijken. Daar je weg in kennen is bijna een dagtaak want er zijn in de huidige markt veel partijen actief. Die kijken naar heel veel proposities maar kiezen er maar enkelen uit die ze daadwerkelijk geheel, of gedeeltelijk, overnemen. In veel gevallen minder dan 1 op de 100 partijen die geïnteresseerd zijn in verkoop. Je wilt je energie daarom stoppen in die partijen waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat jouw bedrijf daar past. Ook daar heb je een netwerk voor nodig.
Kortom, een goed netwerk is belangrijk als je die partij wilt vinden die jou en je bedrijf het beste past. Wil je weten of ons netwerk is wat jij nodig hebt. Neem dan contact op.